این سبک زندگی ریسک ابتلا به سرطان را پایین می‌آورد

این سبک زندگی ریسک ابتلا به سرطان را پایین می‌آورد

همه چیز در عادت‌ها خلاصه می‎شود. عادت‎‌هایی که در طول سال‌های زندگی‌مان پیدا می‌کنیم باعث می‌شوند لاغر یا چاق باشیم،  سرحال یا کسل باشیم، صبح‌های زود بیدار شویم یا به بیدار شدن قبل از ساعت 11 حتی نتوانیم فکر کنیم. عادت‎‌‌هایمان به ما کمک می‌کنند درس بخوانیم، کار کنیم و چیزهای جدیدی را وارد زندگی‌مان کنیم. همین عادت‌ها هستند که می‌توانند به ما در پیشگیری از سرطان هم کمک کنند. در این مطلب ارتباط سرطان و تغذیه، سرطان و عادت‌های فعالیت جسمی و به طور کلی ارتباط سرطان‌های مختلفی مثل سرطان معده و سرطان پوست را با سبک زندگی شخصی بررسی می‌کنیم و نکاتی برای بهبود این سبک زندگی پیشنهاد می‌کنیم.

چاقی عامل سرطان

مراقب چاقی باشید

چاقی، دومین دلیل ابتلا به سرطان در ایالات متحده است و از هر بیست نفری که سرطان دارند، یک نفرشان به دلیل اضافه وزن بیش از حد یا Obesity به این بیماری مبتلا شده‌اند. افراد چاق نه تنها در مورد سرطان، بلکه در مورد بیماری‌های استخوانی و مفصلی، مشکلات قلبی عروقی و انواع سکته‎‌ها بیشتر در خطر هستند. برای پیشگیری از سرطان، بهتر است که با هر شیوه‌ای که برای شما و مدل زندگی‌تان بهتر است وزن اضافی‌تان را کم کنید. ارتباط سرطان و تغذیه در این مورد هم اهمیت پیدا می‌کند، چون بسیاری از چاقی‌ها به خاطر اشتباه‌های تغذیه‌ای اتفاق می‌افتند و با تغییر سبک تغذیه و فعالیت می‎شود تا حدود زیادی از آن‎ها جلوگیری کرد. برای کم کردن وزن، بهتر است به یک متخصص تغذیه یا پزشک مراجعه کنید اما کاهش فست فود، غذاهای پرچرب، شیرینی‌ها و غذاهای پروسس شده به خودی خود به کاهش وزن کمک می‌کند. اگر بتوانید سبک زندگی‌تان را طوری تنظیم کنید که این نوع خوراکی‎‌ها به حداقل برسند و ورزش و فعالیت به یک عادت روزانه تبدیل شود، می‌توانید با موفقیت از ابتلا به سرطان پیشگیری کنید. ورزش‌های هوازی، پیاده روی روزانه و حتی رقص به صورت منظم، می‌توانند در پیشگیری از سرطان گام کوچک ولی مهمی باشند.

غذاهایتان را هوشمندانه انتخاب کنید

سرطان و تغذیه، بیشتر از چیزی که فکرش را بکنید با هم مرتبط هستند. همان طور که گفتیم، هرچه مصرف غذاهای پروسس شده، فست فود، گوشت قرمز و فراوری شده و انواع شیرینی‌های چرب در سبک زندگی شما بیشتر باشد هم چاق‌تر می‌شوید و هم احتمالا ابتلا به سرطان برای شما بالاتر خواهد رفت. برای پیشگیری از سرطان، بهتر است یک تجدید نظر کلی در آن چه که می‌خورید داشته باشید. آنتی‌اکسیدان‌ها (موجود در گردو، بلوبری، شکلات تلخ، کلم و حبوبات)، ویتامین C (موجود در مرکبات و انواع فلفل)، فیبر (موجود در سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل) و لیپوسین (موجود در گوجه فرنگی) را به رژیم غذایی روزانه‌تان در غالب سالاد یا غذای اصلی وارد کنید. بهترین رژیم غذایی برای پیشگیری از سرطان، رژیم غذایی مدیترانه‌ای است که می‌توانید آرام آرام آن را وارد سبک زندگی‌تان کنید. در مورد این رژیم غذایی (که در دنیا به رژیم غذایی پیشگیری از سرطان معروف است) در این مطلب پلی نیک به صورت کامل بخوانید.

انجام مراقبت پوستی روزانه

مراقبت پوستی را شوخی نگیرید

جدی نگرفتن مراقبت پوست، یکی از دلایلی است که خیلی ساده می‌تواند به سرطان پوست منجر شود. قرار گیری طولانی مدت در مقابل اشعه‌های مضر آفتاب، خشکی بیش از اندازه و درمان نشده پوست و استفاده از لوازم آرایشی بی‎کیفیت و نامطمئن، ریسک سرطان پوست را بالا می‌برند. پوست شما، بزرگترین ارگان بدن شماست و البته یکی از حساس‌ترین‌ها، تا جایی که می‌توانید از آن محافظت کنید. اولین و مهم‌ترین گام در روتین مراقبتی پوست، استفاده از ضد آفتاب است. در استفاده از ضد آفتاب سخاوتمند باشید و آن را روی تمام نقاط بدن که در معرض نور خورشید هستند بزنید، نه فقط صورت. دست‌ها، مچ پاها و حتی گردن از نقاطی هستند که باید قبل از هر بار بیرون رفتن از آن‌ها محافظت شود. اگر پوست خیلی خشکی دارید که مدام پوسته پوسته می‌شود و بیشتر اوقات قرمز و ملتهب است، برای درمانش باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. زخم‌هایی که در اثر خشکی پوست ایجاد می‌شوند ممکن است باعث ایجاد اگزما و سرطان پوست شوند. برای پیشگیری از سرطان، به صدای پوستتان گوش کنید و با آن مهربان باشید.

سیگار و قلیان را به حداقل برسانید

اگر سیگاری هستید، ترک کامل آن می‌تواند بهترین لطفی باشد که به بدنتان (و البته در راستای پیشگیری از سرطان) می‏‎کنید.  بدن ما طوری طراحی شده که می‌تواند با آسیب‌های کوچک و متوسط مقابله کند، برای همین است که بسیاری از سرماخوردگی‌ها تنها با استراحت درمان می‌شوند و ورود بعضی از باکتری‌های بیماری‌زا به بدن را اصلا متوجه نمی‌شویم. با این حال، بدن ما به هیچ عنوان نمی‌تواند با میزان مواد مضر موجود در سیگار مبارزه کند. مواد شیمیایی که در سیگار وجود دارند، وارد خون ما می‌شوند و کل بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. برای همین است که سیگار و قلیان می‌توانند باعث ابتلا به سرطان (سرطان ریه، سرطان معده و سرطان دهان و حلق) شوند. اگر برای ترک سیگار و قلیان (و دیگر انواع کشیدنی‌ها) به کمک نیاز دارید، حتما این کمک را دریافت کنید. تنباکو و نیکوتین دو مورد از مهم‌ترین دلایل ابتلا به سرطان هستند.

از رفتارهای پرخطر جنسی دوری کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای پیشگیری از سرطان، کنترل روابط جنسی است. در انتخاب شرکای جنسی‌تان هوشمندانه و آگاهانه عمل کنید. تحقیقات نشان داده‌اند تعدد در شرکای جنسی می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان را بالا ببرد. افرادی که با بیش از ده نفر در طول زندگی‌شان رابطه جنسی داشته‎اند، احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان – نسبه به افرادی که فعالیت جنسی کمتری دارند- را تجربه می‌کنند. زنانی با بیش از ده شریک جنسی، تقریبا دو برابر دیگر زنان دچار سرطان‌هایی مثل دهانه رحم یا مقعد می‎شوند. علاوه بر این، هر شریک جنسی جدید یعنی احتمالات تازه برای مبتلا شدن به بیماری‌های مقاربتی یا STDها. یکی از این بیماری‌ها HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی است که در نقاط مختلف بدن باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شود. این زگیل‌ها به خودی خود خطرناک نیستند و ممکن است تا سال‌ها خودشان را نشان ندهند و حتی با گذشت زمان درمان شوند، اما اگر تعدادشان روی نواحی تناسلی زیاد شود و مورد درمان قرار نگیرند، موجب ایجاد سرطان دهانه رحم می‌شوند. برای پیشگیری از سرطان، بهتر است احتیاط کنید و تا حد امکان در معرض بیماری‎های مقاربتی قرار نگیرید.

سرطان معده

سرطان معده، کشنده‌ترین سرطان در ایران

در ایران، کشنده‌ترین نوع سرطان، سرطان معده است. آمارها می‌گویند که در ایران، 16% افرادی که بر اثر ابتلا به سرطان جانشان را از دست می‎دهند مبتلا به سرطان معده بوده‌اند. برای پیشگیری از سرطان معده، باید ارتباط سرطان و تغذیه را بشناسیم و بیشتر به غذاهایی که می‌خوریم دقت کنیم. غذاهایی با خاصیت اسیدی، گوشت قرمز و غذاهای سرخ شده از جمله مواردی هستند که شانس ابتلا به سرطان را بالا می‌برند. همچنین چکاپ‌های منظم می‌توانند خیال ما را از سرطان معده راحت کنند یا در صورت تشخیص، به ما کمک کنند که زودتر درمان را شروع کنیم.

 

منابع:

https://www.webmd.com/sex/news/20200213/more-sex-partners-higher-cancer-risk#:~:text=People%20who%20have%20had%2010,sexual%20partner%2C%20the%20study%20found.

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/adult-health/in-depth/cancer-prevention/art-20044816

https://www.cancerresearchuk.org/health-professional/awareness-and-prevention/obesity-and-cancer-information-for-health-professionals/how-does-obesity-cause-cancer

مشاوره پزشکی تلفنی

جهت اطمینان از انتخاب پزشک با ما تماس بگیرید.

مشاوره تلفنی: 021 9169 1490
تلفن مشاوره: 021 9169 1490

اولین نفری باشید که سوال خود را مطرح می کنید

سوال خود را مطرح کنید.

نگران نباشید! شماره تماس شما نمایش داده نخواهد شد.